Waarom kiezen voor een PIM-Systeem (Product Information Management)

Een cruciaal onderdeel van de groei van een e-commercebedrijf vaak over het hoofd gezien door veel eigenaren; dit is adequaat productinformatie beheer.

Productinformatie is een belangrijk en zeer invloedrijk element bij het verbeteren van de koopintenties van klanten. Merkimpressies dalen gemiddeld tot 20% als gevolg van schaarse of ontoereikende productinformatie. Zonder het juiste gebruik van PIM zou je niet zomaar veel kopers kunnen missen die uw website zouden moeten bezoeken, u zult waarschijnlijk ook die klanten verliezen die de site bezoeken.

Het gebruik van het PIM-systeem

Volgens onderzoek heeft ongeveer 30% van de productcatalogi gegevensfouten. In dit licht moet je overwegen of al jouw producten correct worden vermeld. In het geval dat dit niet het geval is, kun je klanten kwijtraken.

Met de groei van jouw bedrijf zul je het wellicht moeilijk vinden om grote volumes productinformatie te beheren en up to date te houden. Je moet de informatie over elke functie van de verschillende producten volgen. Bovendien moet je deze informatie aanpassen voor verschillende verkoopkanalen die je gebruikt. Het kan moeilijk worden om zoveel informatie bij te houden.

Dit is de reden dat je een goed PIM-systeem nodig hebt. Een PIM is een online applicatie die specifiek is ontworpen om de productgegevens georganiseerd te houden. Hiermee kun je belangrijke updates aanbrengen voor productcategorieën en -kenmerken. Je kunt ook logische en dynamische groepen van de producten ontwikkelen. Je kunt ook de prijs van het product en andere informatie bewerken en aanpassen. PIM-systemen nemen gegevens op die zich in verschillende systemen bevinden om deze in één interface samen te brengen of te combineren.

Het effectieve gebruik van een PIM-systeem kan verschillende voordelen bieden. Deze worden hieronder besproken.

Hogere omzet

Een belangrijk kenmerk van veel PIM-toepassingen is hun vermogen om collecties te ontwikkelen. Je kunt bijvoorbeeld een verzameling paarse en gouden items maken en deze verzameling producten bestempelen als een uitverkoop. Het resultaat is dat je zonder al te veel tijd en moeite jouw klanten een relevante en aangepaste internetervaring kunt bieden. Je kunt ze toegang geven tot een knop waarop ze kunnen klikken om zomerse artikelen te bekijken die ze meenemen naar je grill uitrusting of sportuitrusting.

Bijvoorbeeld op moederdag, kun je een e-mail sturen en deze koppelen aan de verschillende productverzamelingen, zoals parfums, bloemen, spa’s en chocolaatjes. Dit zal jouw klanten helpen met website navigatie, waardoor de ervaring leuker en leuker wordt. Je kan je gemakkelijker aanpassen aan veranderende marktbehoeften. De omzet zal hierdoor toenemen. Maar dit is niet mogelijk als je de vereiste hulpmiddelen mist om productinformatie bij te werken of de dynamische collecties correct te maken. Een PIM-systeem helpt je beide taken uit te voeren.

Verbeter SEO Rankings

Adequate productinformatie kan consumenten helpen beter te navigeren op de website en daardoor de kans vergroten dat ze op de blijven. Een ander groot voordeel van georganiseerde productinformatie is dat het de zichtbaarheid van de producten op zoekmachines zoals Google verhoogt.

Google toont de meest relevante en boeiende inhoud bovenaan, op basis van zoekopdrachten. Als je hoog wil scoren in de zoekresultaten van Google, heb je deelbare en goed geschreven inhoud nodig.

Het grootste deel van de inhoud op de pagina’s van de webwinkel is uw productinformatie. Als gevolg hiervan leest Google de productinformatie en bepaalt deze de relevantie ervan, afhankelijk van de zoekopdracht van de gebruiker. PIM-systemen helpen je bij het organiseren en beheren van uw productinformatie, zodat je verschillende attributen kunt verrijken, zoals productbeschrijvingen met boeiende kopieën en relevante zoekwoorden.

Ze helpen je de verschillende producten beter te duiden om ervoor te zorgen dat de metadata op de webpagina’s zoekmachines zoals Google meer diepgaande context kunnen bieden. Dit verhoogt de traffic naar de site.

Personaliseer de gebruikerservaring

Volgens marketing deskundigen is het niet voldoende, zelfs als je op al je beschikbare platforms verkoopt. Je moet in staat zijn om creatieve en innovatieve nieuwe manieren te bedenken om consumenten in staat te stellen om met je merk om te gaan. Dit is waar PIM-systemen erg waardevol zijn, omdat ze kunnen worden gebruikt voor meer dan alleen het bijwerken van de productinformatie op de webpagina’s. Je kunt ze gebruiken om veel creatieve strategieën uit te voeren.

Met een PIM-systeem kan jouw website de consumenten creatieve en boeiende manieren bieden om op de website te navigeren. Laten we bijvoorbeeld aannemen dat jouw site kookboeken verkoopt en recepten vermeldt. Met een PIM-systeem kun je unieke manieren bedenken om je inhoud toegankelijker te maken. U kunt je site zo aanpassen dat, als jouw klanten de verschillende ingrediënten in hun huis invoeren, alle relevante recepten die deze ingrediënten gebruiken, worden weergegeven.

En ja, je kunt links opnemen naar de verschillende kookboeken die je in de recepten verkoopt om jouw product te promoten. De aanwezigheid van volledige en correcte productinformatie biedt je de kans om een ​​uniek, boeiend en interactieve ervaring voor jouw gebruikers.

PIM-systemen hebben verschillende kenmerken en unieke kenmerken; veel van deze systemen hebben gerichte functies voor grote ondernemingen. Een meerderheid van hen is geoptimaliseerd voor het beheer van productinformatie in multichannel verkoopomgevingen.

Overweeg daarom jouw specifieke voorkeuren en behoeften, evenals de plannen voordat je je tot een oplossing wendt. Een PIM-systeem zoals Akeneo is ideaal omdat het de veelzijdigheid biedt om aan verschillende zakelijke behoeften tegemoet te komen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief